Wielu twierdzi, że marketing powstał razem z człowiekiem, mimo, że jeszcze nie znano wtedy tego określenia. Ogólnie rzecz biorąc marketing polega na badaniu potrzeb ludzkich i oferowaniu im produktów bądź usług, które te potrzeby będą zaspokajać. Nieco trudniejszym zadaniem marketingu z jakim spotykają się firmy oferujące innowacyjne rozwiązania, są działania zmierzające dopiero do wykreowania tej potrzeby wśród ludzi. Jak nietrudno się domyślić marketing w dużej mierze opierać się więc będzie na reklamie.
W świecie internetu możliwości związane z marketingiem znacznie wzrosły. Dziś już niemal każdy może wziąć w tym swój czynny udział, po to by móc dodatkowo na tym zarabiać. Jest to możliwe poprzez marketing afiliacyjny. Firmy w ten sposób dalej mogą reklamować swój towar, ale mają możliwości dotarcia do znacznie większej ilości potencjalnych klientów.
W ramach marketingu afiliacyjnego dochodzi do nawiązania się pewnego rodzaju współpracy pomiędzy firmą, która oferuje produkt lub usługę, a afiliantem. W ramach tej współpracy firma oferuje afiliantowi z góry ustalony procent zysku od każdej wygenerowanej z jego polecenia sprzedaży Afiliantem może zostać niemal każdy kto chciałby zarabiać poprzez oferowanie produktów czy usług innych firm.
Doskonałym przykładem niech będzie w tym wypadku bloger, który prowadzi stronę na temat fotografii. Jest on fotografem z wykształcenia i pasji. Zajmuje się robieniem zdjęć zawodowo i na blogu chętnie dzieli się swoim warsztatem pracy. Przygotowuje na przykład wpisy, które początkującym fotografom mają pomóc w wyborze odpowiedniego aparatu. We wpisie tym porównuje kilka modeli aparatów fotograficznych przedstawiając zarówno ich plusy jak i minusy. Jeśli nawiąże od współpracę na przykład ze sklepem internetowym, który ma w swojej ofercie te modele aparatów fotograficznych, które porównywał, to może umieścić do nich specjalne odnośniki. Taki link partnerski posiada w adresie unikalne ID afiliacyjne. Dzięki temu, jeśli którykolwiek z czytelników tego wpisu zainteresuje się którymś z tych aparatów będzie miał możliwość kliknięcia w dany link. Zostanie wtedy przeniesiony do sklepu internetowego, a w jego przeglądarce zapisze się specjalny plik cookie, który informować będzie sklep, z polecenia którego afilianta przyszedł dany klient. Zazwyczaj ważność takiego pliku cookie jest ściśle określona, ale zazwyczaj okres ten nie jest krótszy niż 30 dni. Jeśli w tym czasie osoba ta zdecyduje się na dokonanie zakupu w danych sklepie internetowym, to autor bloga zostanie wynagrodzony odpowiednim procentem od wartości transakcji. Co ciekawe, niektóre firmy oferują także procent od każdego kolejnego zakupu, jaki dokona ta osoba.
Jeśli chodzi o możliwości zarobkowe to są one naprawdę duże, a wiele zależy od determinacji afilianta. Liczy się nie tylko to, jak dobrze będzie radził sobie z przygotowaniem różnego rodzaju materiałów promocyjnych, ale także to do jak dużej liczby osób jest w stanie dotrzeć. Im bardziej popularny blog tym więcej jego autor może zarobić na marketingu afiliacyjnym.