Działalność marketingowa to główny element całej działalność przedsiębiorstw, którego głównym zadaniem jest promocja dóbr i usług, jak również skuteczne i trwałe zapisanie się w świadomości konsumentów. Wszystko to działa z korzyścią dla firmy i sprzedaży produktów, jakie oferuje na rynku. Istnieje bardzo popularna ostatnimi czasu formą marketingu, wykorzystywane z dużą częstotliwością przez agencje reklamowe i domy mediowe. Mowa tu o marketingu handlowym, czyli inaczej trade marketing. Trade marketing co to?
Są to działania, których głównym celem jest zwiększenie liczby sprzedawanych produktów oraz wyeksponowanie dóbr w procesie transportowania pomiędzy poszczególnymi kanałami dystrybucji. Co więcej, dodatkowym, pobocznym, ale równie ważnym zadaniem jest pozyskiwanie partnerów biznesowych pomiędzy poszczególnymi kanałami dystrybucji i kanałami sprzedaży oraz promowania produktów. Trade marketing należy do odrębnego obszaru marketingu, wykorzystywanych masowo przez agencje reklamowe. Jako że ta forma marketingu jest tradycyjną pomocą w procesie komunikacji marketingowej i zbyciu produktów pomiędzy partnerami biznesowymi. Dzięki niej zarówno jedna, jak i druga strona ma szansę na rozwój, przy jednoczesnym rozwoju wszystkich kanałów z których korzystają..w całym tym procesie warto zaznaczyć, że tylko profesjonaliści mają szanse na sukces w tym obszarze. Dzięki temu cele wcześniej założone będą mogły zostać zrealizowanie. Dodatkowo obecność osób, które mają doświadczenie w tej materii będzie skutkować także stałą kontrolą i monitorowaniem całego procesu oraz ewentualnymi poprawkami w trakcie. Dlatego ktoś, kto nie ma odpowiedniej wiedzy na ten temat powinna przejść odpowiednie kursy czy szkolenia dające konkretne umiejętności, które będzie można wykorzystać w przyszłości. Jest to kluczowe, by ta osoba znała się na marketingu u i znała instrumenty tam wykorzystywane. Zasady marketingu handlowego nie od razu są gotowe do wdrożenia w każdym biznesie. Wymagają odpowiedniej ilości czasu i sposobów oraz wcześniejszego przemyślenia całej koncepcji.
Działania, jakie można wyróżnić w trade marketingu to między innymi zbudowanie trwałej sieci transportu produktów, która będzie dobrze dopasowana i atrakcyjna dla wszystkich pośredników. Innym działaniem będzie również maksymalizacja sprzedaży i udziału firmy w całym rynku oraz wybicie się ponad konkurencję dzięki skutecznym działaniom komunikacji marketingowej i narzędziom marketingu skierowanym w stronę wyłonionego z badań segmentu. Trzecim równie ważnym będzie budowa pozytywnych relacji z wszystkimi, którzy mają udział w dystrybucji produktu, od producenta do klienta włącznie, Ponieważ wszystkie kanały są równie istotne, gdyż w całym procesie każdy element musi być dokładnie dopasowany i być na czas, żeby wszystko dobrze działało. Jeśli relacje z pośrednikami będą dobre, wtedy wszystko będzie odbywać się bezproblemowo, a co za tym idzie ostateczny punkt drogi produktu, czyli konsument również będzie zadowolony z produktu i firmy.