Dla wielu osób zawodowo niezwiązanych z promocją, reklama displayowa brzmi obco. Warto dowiedzieć się, co oznacza to określenie z uwagi na korzyści dla biznesu, które można zdobyć dzięki tej wiedzy.
Reklama displayowa co to jest?
Jedna z prostszych definicji tego wyrażenia mówi, że jest to graficzna forma reklamy, która jest wyświetlana na ekranach komputera czy smartfonu. Jest to starsza forma reklamy, która powstała w latach dziewięćdziesiątych. Chociaż display ma już swoje lata, nie oznacza to, że obecnie odchodzi się od tego rodzaju reklamy. Wręcz przeciwnie, widzi ją niemal każdy użytkownik internetu, i to w wielu miejscach – na portalach internetowych czy popularnych serwisach społecznościowych jak YouTube. Nie zawsze trzeba na display wydawać fortunę, czasem wystarczy ten kanał uwzględnić w swoim planie budżetowym i rozpoczynać korzystanie z niego od drobnych sum. To nadal istotny kanał dla e-commerce, dlatego w działaniach reklamowych dla produktów zajmuje stałe miejsce.
Istnieje kilka form tej reklamy zaliczanych do najbardziej popularnych, jak np. baner, czyli pozioma grafika zwykle występująca na samej górze strony www. Do innych form należy billboard inaczej zwany megabanerem (większy niż baner), skyscraper – pionowa grafika pojawiająca się z boku strony, button – mały baner pełniący formę „przycisku” czy box – niewielkich rozmiarów kwadratowa reklama w środku tekstu.
Niektóre formy tych reklam są statyczne, pływające lub nieznikające z danego miejsca na stronie pomimo tego, że ją przewijamy. Kilka reklam ma rozwijane formy – wydłużają się, kiedy najedziemy na nie myszką.
Największą korzyścią wynikającą z zastosowania reklam displayowych jest fakt, że użytkownicy internetu nie mogą ich nie dostrzec. Sprzyja temu dość duży format reklam. Niektóre jej rodzaje mają możliwość zamieszczenia animacji a nawet krótkich filmików, które dodatkowo przykuwają wzrok odbiorcy i wzmagają zainteresowanie. Dzięki częstemu wyświetlaniu danej reklamy, użytkownik ma możliwość zapoznać się z marką i przyswoić sobie jej nazwę. O to przecież w reklamie chodzi! Z punktu widzenia reklamodawcy, rośnie dzięki temu sprzedaż produktów, zwiększa się rozpoznawalność marki i poprawia jej wizerunek.
Do słabych stron reklamy graficznej można zaliczyć zbytnie rzucanie się w oczy internautom, ingerowanie w wykonywane przez nich czynności. Pojawiające się reklamy mogą utrudniać internautom korzystanie ze stron internetowych i przeglądanie treści. Tym samym może pojawić się u internauty irytacja, co negatywnie oddziałuje na postrzeganie przez niego danej marki. Jeśli marka zostanie przez niego negatywnie zapamiętana, zmniejsza się prawdopodobieństwo, że sięgnie po jej produkty, będąc w sklepie. Branża reklamowa nie uporała się jeszcze z problemem inwazyjnych reklam. Niektórzy internauci wręcz walczą z nią, instalując blokady (adblocker), których zadaniem jest ograniczenie wyświetlania się banerów.
Reklama displayowa to ważna forma promocji, należy jednak korzystać z niej z rozwagą, aby nie zniechęcić internautów do marki.